صادرات زعفران

ارزش زعفران ایران بر هیچ کس اعم از خویش و بیگانه پوشیده نیست؛ حدود 80% از سهم صادرات جهانی این کالای سبک و کم حجم اما گران قیمت در اختیار کشور ما و در انحصار دیگران است! علل مختلف از جمله تحریم ها، محدودیت هایی که بر تجارت بین الملل ما وارد شده و عدم عضویت ما در سازمان تجارت جهانی؛ دست ما را از میدان تجارت جهانی بشدت کوتاه کرده اند.

اجازه بدهید این مطلب را بسیار ساده ادا کنیم:
اسپانیا کشوری است که در زمینه صادرات زعفران حضور پررنگی دارد.
اسپانیا یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان زعفران از ایران است.

به نظر می آید که یکی از این دو جمله اشتباه باشد چراکه نمی توان هم وارد کننده و هم صادر کننده ی یک محصول بود. البته این امر غیر ممکن نیست اما نمی تواند فرایندی عاقلانه و سود آور باشد.
برای ما تعریف صادرات کالا به معنی فروش یا ارائه کالایی است که در محدوده تحت کنترل خود یافت و یا تولید شده به اندازه ای که نیاز ساکنین را پاسخ دهد و باقی مانده ای انبار شدنی (surpluse) داشته باشد؛ به ساکنین دیگر محدوده هایی که آن کالا در آنها به سختی و یا با کیفیتی نازل تر یافت و تولید می شود.
اما با کمی دقت می یابیم که این تعریف دقیقی از "صادرات کالا" در جوامع امروزه نیست، بلکه صرفا توصیف شرایط ایده آل برای صادرات محصول می باشد.

صادرات زعفران ایران

یک تعریف دیگر از صادرات کالا را برای شما بازگو می کنیم:
فروش یا ارائه کالایی که به سهولت و با قیمتی نازل به دست می آید؛ حالا چه خود آن را تولید کنیم، چه آن را به قیمیتی ناچیز از کشوری که به علت نوسانات ارزی و محدودیت
های تجاری قادر به فروش آن با قیمت حقیقی در بازار بین الملل نیست بخریم!

منطق پشت آن دوجمله ی کذایی همین است.
اسپانیا؛ یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان طلای سرخ ایران، و یکی از برجسته ترین صادر کنندگان زعفران در اروپا.

صادرات زعفران ایران

شاید به این نتیجه رسیده باشید که صادرات زعفران بی سود و فایده است و بهتر است که آن را کنار گذاشت.
خیالتان راحت باشد که این کار کمکی به وضع اقتصاد کشور، شما و هزاران خانواده ای که از طریق سود صادرات زعفران ایران زندگی خود را می گذرانند نخواهد کرد.
درست است که ما نمی توانیم زعفران خود را با قیمت حقیقی آن صادر کنیم، اما این به معنای ناچیز بودن سود این معاملات نیست.

دقت داشته باشید که قیمت زعفران نسبت به چگالی آن بسیار بالا است و به همین دلیل است که در بسته بندی کوچک و با تعرفه های وزنی سبک عرضه می شود، درست مثل طلا و پلاتینیوم. به نظر شما یک گردنبند طلای سفید 30 گرمی ارزش بیشتری دارد یا 30 گرم پلاتینیوم خالص؟
30 گرم طلای سرخ بسته بندی شده و ثبت شده با نام تجاری، بهای بیشتری از 30 گرم زعفران فله ای دارد. اگر شما زعفران خود را بسته بندی کنید، مشابه عمل همان طلاکاری را کرده اید که نه تنها از ماده ارزشمند اولیه محصولی ارزشمند تر ساخته، بلکه نام خود را هم روی آن ثبت کرده و با این کار ارزش آن کالا و اعتبار نام خود را نیز بالا برده.
ماجرای صادرات زعفران ایران به اسپانیا بر همین اساس بوده و هست؛ زعفران ابتدا به صورت فله ای به اسپانیا منتقل و سپس در خاک اسپانیا بسته بندی و ثبت برند می شود.

احتمالا معتقدید که باید صادرات فله ای به اسپانیا متوقف شود. این کار انجام شد اما فایده چندانی نداشت چرا که اسپانیا عضو سازمان تجارت جهانی است ولی ایران نه، به همین دلیل اسپانیا می تواند تعرفه های بسیار سنگین و نا متعارف بر واردات زعفران بسته بندی شده ی ایرانی وضع کند و ایران نمی تواند از این موضوع نزد طرف سومی شکایت کند.

صادرات زعفران ایران

باید بدانید که زعفران ایران به کشور های ترکمنستان، امارات متحده عربی و ایتالیا نیز صادر می شود و اسپانیا تنها وارد کننده ی زعفران ایران نیست.
پس بهتر است بر کار هایی که می توان انجام داد تمرکز کرد تا سود حاصل از صادرات زعفران تا حد ممکن به پتانسیل حقیقی آن نزدیک شود.

صادرات زعفران کار چندان مشکلی نیست، اما با توجه پیچیده گی های گمرک و نیاز به آگاهی از قوانین و تعرفه ها مخصوصا شرایط بسته بندی و استاندارد های قیمت گذاری، توصیه می شود تا این امور را به شرکت های بازرگانی با تجربه بسپارید.

شرکت بارگانی کمره ئی با بیش از 30 سال تجربه در صادرات محصولات کشاورزی اعم از زعفران، انجیر، بادام، پسته و ... گزینه مناسبی برای دریافت مشاوره و کسب آگاهی بیشتر در این زمینه است.

آخرین مطالب
گیلدا تابان ایرانیان

شرکت گیلدا تابان ایرانیان G.T.I یک گروه چند ملیتی با دو دفتر در ایران و دفاتری در روسیه و سوئیس، که با سهامی برابر سازماندهی شده است. هدف از تشکیل این گروه دسترسی مستقیم به بازارهای بین المللی خاورمیانه برای تقویت تجارت قدرتمند غلات در منطقه ولگا روسیه است. این شرکت قادر به واردات گندم، جو، ذرت و سبوس گندم بدون واسطه به صورت محموله های 3000 تنی و ترخیص و تحویل در بنادر شمالی ایران می باشد.