واردات قطعات خودروهای چینی

نکاتی درباره واردات قطعات خودروهای چینی

دیرسالی است که صنعت چین سهم قابل توجهی از بازار داخلی ایران را به خود اختصاص داده است. مهم ترین محصول آن ها، خودرو بود و به تبع این رویداد، امروزه واردات قطعات خودروهای چینی امری است پر رونق و رقابتی. در این نوشته، از منظر بازرگانی و تکنیک های گمرکی مساله را زیر ذره بین قرار می دهیم تا روند واردات این قطعات خاص، بهتر و دقیق تر در اختیار تاجران ایرانی قرار گیرد. مثل همیشه، مطالعه سطرهای پیش رو برای فعالین حوزه صنعتی، وارد کنندگان و دانشجویان حوزه بازرگانی مفید به فایده خواهد بود، با ما همراه باشید.

نکاتی درباره واردات قطعات خودروهای چینی

مقدمه؛ کلیات واردات قطعات خودروهای چینی

همان طور که شما به خوبی می دانید، فرایند واردات قطعات صنعتی از سایر اقلام پیچیده تر است. این مساله به دلیل سیاست های حمایتی دولت از تولید داخل روی می دهد. در نتیجه، روح واردات قطعه این است که اطلاع و اطمینان یابید، تولید کننده ای در داخل، محصول وارداتی شما را به بازار عرضه نمی کند و یا در صورت عرضه میزان تقاضای آن بسیار بیشتر است. در غیر اینصورت، ممکن است روند واردات و ترخیص دشواری را تجربه نمایید. فراتر از این، احتمال دارد حتی پس از عرضه محصول وارداتی در بازار، با مشکلاتی مواجه شوید که بیان آن ها از حوصله بحث حاضر خارج است.

باری؛ طبق آمار منتشر شده در سال جدید واردات قطعات خودرو افزایش چشمگیری داشته. این یعنی در حال صحبت از تجارتی پربازده هستیم. اما، در عین حال به دلیل روند رقابتی و حضور پرقدرت واردکنندگان باسابقه، کوچکترین اشتباه می تواند منجر به نابودی سرمایه شما شود. با این مقدمه، در ادامه دقیق تر مساله را تبیین می کنیم.

مقدمه؛ کلیات واردات قطعات خودروهای چینی

شناخت دقیق بازار به منظور واردات هدفمند قطعات خودروهای چینی

اجازه دهید پیش از آن که نکاتی را در خصوص واردات این محصولات بیان کنیم، نگاهی به بازار خودروهای چینی در داخل کشور داشته باشیم. حالا که ما در حال نگارش و شما در حال مطالعه سطرهای حاضر هستید، پنجاه مدل خودروی چینی با تیراژ سالانه دویست هزار دستگاه در بازار حضور دارند. معنی گزاره فوق برای وارد کنندگان بسته به حجم توان اقتصادی دو حالت دارد:

اگر وارد کننده ای هستید با سرمایه فوق العاده، می توانید طیف وسیعی از قطعات را وارد کنید و با اطمینان، سهم عظیمی از بازار را در اختیار خود قرار دهید؛

در صورتی که سرمایه محدودی را به واردات قطعات خودروهای چینی اختصاص داده اید، باید به طور تخصصی روی یک محصول خاص تمرکز کنید و خود را به عنوان تامین کننده اول کشور به بازار تحمیل کنید. انتخاب غلط قطعه وارداتی می تواند سرمایه شما را با خطرات جدی مواجه سازد زیرا به دلیل گستردگی بازار اگر وارد کننده ای بزرگ روی قطعه شما دست گذاشته باشد و واردات آنرا در تیراژ بالایی انجام داده باشد، شانس کمی برای موفقیت خواهید داشت.
منظور از قراردادن این بخش تبیین اهمیت نگاه کارشناسی در واردات قطعات خودروهای چینی است، در واقع پیش از آن که دست به کار شوید باید بازار داخلی را شناخته و سپس به دنبال فروشنده ای در آن سوی مرزها باشید.

گام به گام تا واردات قطعات خودروهای چینی

در صورتی که مقاله های گذشته ما را مطالعه کرده باشید، به خوبی از فرآیند واردات کالا و به خصوص واردات قطعات خودرو اطلاع دارید. اما در این نوشته، تمرکز روی واردات قطعات خودروهای چینی است، در نتیجه، ریزه کاری های واردات این قطعات را به صورت چند نکته، ذیل بندهای زیر در اختیار شما قرار می دهیم:

  • در بین برندهای چینی حاضر در بازار، به جز دانگ فنگ که تولید قطعه آن در داخل، سهم چهل درصدی دارد، همه برندها از جک گرفته تا هایما و از برلیانس تا چانگان و تیگو بیش از هفتاد درصد قطعات خود را به صورت وارداتی تامین می کنند. در نتیجه، دست شما برای انتخاب باز است و می توانید بسته به ارتباط خارجی و داخلی خود، اقدام کنید؛
  • واردات قطعات خودروهای چینی دو عامل را همزمان می خواهد. اول اینکه بتوانید در کالایی خاص بهترین تامین کننده خارجی را بیابید و دومی که اهمیت بیشتری دارد، اطلاع از قوانین ناگهانی داخلی است. به عنوان مثال ممکن است واردات برخی قطعات را به دلیل تولید مشابه داخلی آن ها ممنوع نماید، در این شرایط همکاری با یک کارگزار گمرکی و بازرگانی متخصص فوق العاده مطلوب و موثر خواهد بود؛

نکته آخر و مهم ترین آن ها این است که امکان دارد بی دقتی در روند واردات برای شما مشکلات حقوقی و قضایی پدید آورد (قطعات خودرو به دلیل مسایلی همچون ایمنی، حمایت از تولید داخل و … اهمیت زیادی داشته و متاسفانه قاچاق آن ها در سطوح بالایی رواج دارد). در نتیجه، حتما از منظر حقوقی با افراد با تجربه وارد همکاری شوید.

گام به گام تا واردات قطعات خودروهای چینی

جمع بندی نهایی مقاله

در انتها توصیه می کنیم اگر قصد واردات قطعات خودروهای چینی را دارید، حتما سه مقاله مرتبط دیگر درباره واردات، فرایند واردات و واردات قطعات خودرو را مطالعه فرمایید زیرا نگاشته های نوشته ی حاضر، به نوعی مکمل آموزه های پیشین است. ما برای فرار از تکرار مکررات آن ها را حذف کرده و مقاله حاضر را منحصرا به بیان نکات ریز و جزئیات دقیق اختصاص دادیم.

همچنین، به خاطر داشته باشید بازرگانی کمره ئی با بیش از یک دهه سابقه در امور بازرگانی و گمرکی، آمادگی پذیرش وکالت پروژه های تجاری شما را دارد. تیم ما مجموعه ای است متشکل از افراد باتجربه و متخصصان جوانی که امر بازرگانی را به شکل آکادمیک فراگرفته اند.
در نتیجه، امور مشاوره، مطالعاتی، اجرایی را به بهترین شکل به سرمنزل مقصود می رسانند و می توانند یک تاجر، واردکننده یا فردی فعال در زمینه های اقتصادی بین المللی را در فضایی آرم، یاری رسانند. علی رغم نکات مطرح شده، آن چه بازرگانی کمره ئی را متمایز می کند، رویکرد تکریم مخاطب و حذف رویه های اداری طاقت فرسا است.
با ما در کمترین زمان ممکن، دقیق ترین راه را یافته و بهترین گزینه های ممکن را اجرایی می کنید. همین حالا با ما ارتباط برقرار کنید، این مجموعه مشتاق ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد.